söndag 20 februari 2011

Jawbone Jambox


Portabel musik har länge varit sommarkvällarnas bästa kompis tillsammans med en engångsgrill. Med portabel musik menar jag två saker: bergsprängaren och den akustiska gitarren. Båda är älskade, men det är främst "bergsprängaren" jag ska prata om då det är den fronten det hänt mest med. Först hade vi bergsprängaren med sina kassetter och cd-skivor, sedan kom revolutionen iPod och dess tillbehör (syftar mest på olika docknings högtalare) som ändrade mångas sätt att konsumera musik på utanför huset och även inom. Tredje generationen som jag ska tala om är mer en evolution av föra generationen som led av samma brister som första nämligen vikten, storleken, batteriet och avsaknaden av trådlöshet. Varför är detta viktigt? Jo, för med samma princip som med kameror: "den bästa kameran är den du alltid har med dig".



När jag såg Jambox för första gången blev jag lite orolig, den är liten, jag menar väldigt liten. Liten är ju en positiv egenskap av en produkt som ska vara portabel så länge produkten inte behöver kompromissa sin kvalitet. Efter en tio sekunders parkopplings process är jag redo att sända musik trådlöst till Jambox från min iPhone. Det första jag testar är att skruva upp volymen till maximalt läge för att testa vad den kan prestera. Efter någon minut tänker jag besviket "Är detta allt?", att basen skaver lite på maximal volym gör inte mitt intryck bättre. Sedan vänder jag mig om och blir påmind om storleken och genast förstår jag varför det står "BIGGEST SOUND, SMALLEST PACKAGE" på förpackningen. Så fort du inte ser din jambox är det lätt att glömma hur liten den är och att den även drivs av batterier som håller 8-12h. Jambox är inte tänkt som en ersättare till din stereo i vardagsrummet och borde inte jämföras med de systemen heller, men det är en detalj som är lätt att glömma när man har ryggen mot den.



Ljudet imponerar stort i de flesta genrer. John Mayer låter så mjuk i rösten som han borde och Slashs gitarr distar som den alltid har gjort, lägger man till en iPad i ekvationen har man också skapat en mini-bio att bjuda med sig av, Den lilla lådan presterar. Om man skulle mätta ljudkvalitet och ljudvolym per cm3 så är det få som spelar i samma liga som Jambox. Den spelar så pass bra att jag anbefaller att man matar den med musik i någorlunda hög bitrate så inte det blir en flaskhals i ditt lyssnade.



Prylarnas värsta fiende är kablar, de är i vägen, fula och skapar restriktioner i användandet. Tyvärr har ingen uppfunnit "evighetsström" så sladdar är ett nödvändigt ont några år till. Här braverar Jambox med sina 8-12h drifttid, trådlös musikuppspelning och kompakta format. Inga sladdar behövs när den ska ner i väska för att senare underhålla hela sommarnatten. Varför är det då så viktigt att den ska spela upp musik trådlöst? Jo, har man sin musik på sin iphone så vill man ju gärna inte låsa fast den i en "ipoddocka" hela kvällen när det finns sms att skicka, mail att läsa, kort som ska förevigas på Facebook och angry birds att spela när alla andra sitter och hånglar. En annan liten detalj som jag uppskattar är att man kan flytta på den utan att en iPhone ramlar ur sitt "dockande" och man kan justera både volym och musik på avstånd utan en plastig fjärkontroll som gärna försvinner innan den blir använd.

Jambox kan mer än att bara sprida musik runt sin omgivning. Den har en inbyggd mikrofon för konferenssamtal vilket kanske inte är en avgörande faktor till mitt omdöme, men jag kan faktiskt se mig ha nytta av detta ibland när telefonens högtalare inte räcker till och man är tre stycken som ska lyssna på samma samtal från kompisen som ringer från andra sidan telus för att berätta om sina äventyr och bravader. Du kan även komma åt voice dail genom att hålla inne "telefonknappen" på din jawbone i 2 sec, därifrån kan du fråga vad klockan är, begära vilken musik den ska spela eller vem du ska ringa. Men det slutar inte där för Jambox har möjlighet att installera olika "apps" och på sätt göra din stereo smart, att installera ett program som göra att du kan skriva och skicka sms med din röst utan att röra din telefon är kanske mer praktiskt på jawbones andra produktsegment, det vill säga trådlösa handsfree snäckor.

Med en design som sticker ut och samtidigt är snygg plus stabilt ljud, bra batteritid, trådlös, liten och funktionsrik så ser jag detta som ett perfekt köp för de som gillar att dela musik på sin iphone eller film på iPad. Priset är över vad många ser som rimligt men jag kan garantera att den är värd varenda krona så länge den inte ligger hemma i byrolådan. Sedan ska det inte glömmas att den finns att köpa i fyra olika färger, alla med olika mönster på sitt galler. Ett tillhörande fodral och de obligatoriska kablarna för laddning och installation av "apps" från en dator ligger självklart med i kartongen vid köp. Min Jambox har redan fått en dedicerad plats i min axelväska för den kommande sommaren och kommer nog stanna där tills det kommer en Jambox 2.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar